De Onderwijsraad heeft een verkenning op intelligente technologie in het onderwijs gepubliceerd. Hier wat punten op een rij. Veel te kort, waarmee ik geen recht doe aan de rijkdom van de hele publicatie, zeg ik maar meteen.
Bij intelligente technologie denkt de Onderwijsraad aan onder meer adaptieve leermaterialen, automatische nakijkprogrammaโs, dashboards die onderwijs- en leerprocessen weergeven en interpreteren, en simulaties die begeleiding bieden bij het (leren) uitvoeren van beroepshandelingen.
De bevindingen:
๐๐ป๐๐ฒ๐น๐น๐ถ๐ด๐ฒ๐ป๐๐ฒ ๐๐ฒ๐ฐ๐ต๐ป๐ผ๐น๐ผ๐ด๐ถ๐ฒ ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐ท๐ ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐๐ฒ๐๐ป๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐ฟ๐ถ๐ท๐ธ๐ฒ๐ป, ๐บ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ผ๐ผ๐ธ ๐๐ฒ๐ฟ๐๐ฐ๐ต๐ฟ๐ฎ๐น๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ป๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ผ๐ป๐น๐ถ๐ท๐ธ๐ฒ๐ฟ ๐บ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป
De technologie kan er aan bijdragen dat leerlingen en studenten actiever leren, beter presteren, inclusiever onderwijs volgen en meer gemotiveerd zijn. De inzet van technologie heeft echter ook als risico dat de autonomie van leerlingen en studenten, en van leerkrachten en docenten wordt aangetast en het onderwijs eenzijdig wordt. Denk aan verschraling van het onderwijs, een gebrek aan persoonlijk contact, ontmoediging van eigen initiatief en onwenselijke vormen van standaardisering, monitoring, differentiatie en profilering.
๐๐ป๐๐ฒ๐น๐น๐ถ๐ด๐ฒ๐ป๐๐ฒ ๐๐ฒ๐ฐ๐ต๐ป๐ผ๐น๐ผ๐ด๐ถ๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ด๐ ๐ฎ๐ฐ๐๐ถ๐ฒ๐๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฟ๐ผ๐ธ๐ธ๐ฒ๐ป๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ ๐๐ฎ๐ป ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐ท๐๐๐ฒ๐น๐ฑ
De Onderwijsraad pleit voor een integrale benadering, waarin leraren, schoolleiders, bestuurders en overheid samen zorgen voor een goede bedding. Zij zijn aan zet, niet de markt.
– Houd de kwaliteiten van de leraar hoog die niet zitten in een computersysteem, zoals brede opmerkzaamheid en pedagogische sensitiviteit.
– Intelligente technologie zorgt niet dat er minder leraren en docenten nodig zijn. Ruimte is nodig voor onderwijsontwikkeling en professionele ontwikkeling. Leraren moeten worden geholpen met technische ondersteuning. Schoolleiders en bestuurders moeten voor dit alles zorgen; zij zijn de organisatorische spil.
– De overheid moet kaders scheppen die privacy en dataveiligheid waarborgen. Daarnaast dient zij de markt voor intelligente onderwijstechnologie te reguleren en dominantie door enkele aanbieders voorkomen.
“Zo wordt de inzet van technologie geen doel op zich, maar blijft het een middel om het leren van leerlingen en studenten te bevorderen.”
* De hele publicatie vind je hier: Inzet van intelligente technologie | Advies | Onderwijsraad