Edusens

Publicatie rapport onderwijsraad over de inzet van intelligente technologie in het onderwijs

Publicatie rapport onderwijsraad over de inzet van intelligente technologie in het onderwijs

  • Wednesday September 7, 2022
  • [post-views]
  • No Comments

De Onderwijsraad heeft een verkenning op intelligente technologie in het onderwijs gepubliceerd. Hier wat punten op een rij. Veel te kort, waarmee ik geen recht doe aan de rijkdom van de hele publicatie, zeg ik maar meteen.  

Bij intelligente technologie denkt de Onderwijsraad aan onder meer adaptieve leermaterialen, automatische nakijkprogrammaโ€™s, dashboards die onderwijs- en leerprocessen weergeven en interpreteren, en simulaties die begeleiding bieden bij het (leren) uitvoeren van beroepshandelingen. 

De bevindingen:  

๐—œ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ถ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ ๐˜๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐—ป๐—ผ๐—น๐—ผ๐—ด๐—ถ๐—ฒ ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ถ๐—ท๐˜€ ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ๐˜‚๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ๐—ป, ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ผ๐—ผ๐—ธ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ผ๐—ป๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—ป  
De technologie kan er aan bijdragen dat leerlingen en studenten actiever leren, beter presteren, inclusiever onderwijs volgen en meer gemotiveerd zijn. De inzet van technologie heeft echter ook als risico dat de autonomie van leerlingen en studenten, en van leerkrachten en docenten wordt aangetast en het onderwijs eenzijdig wordt. Denk aan verschraling van het onderwijs, een gebrek aan persoonlijk contact, ontmoediging van eigen initiatief en onwenselijke vormen van standaardisering, monitoring, differentiatie en profilering.  

๐—œ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ถ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ ๐˜๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐—ป๐—ผ๐—น๐—ผ๐—ด๐—ถ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐˜ ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฟ๐—ผ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ถ๐—ท๐˜€๐˜ƒ๐—ฒ๐—น๐—ฑ 
De Onderwijsraad pleit voor een integrale benadering, waarin leraren, schoolleiders, bestuurders en overheid samen zorgen voor een goede bedding. Zij zijn aan zet, niet de markt.
– Houd de kwaliteiten van de leraar hoog die niet zitten in een computersysteem, zoals brede opmerkzaamheid en pedagogische sensitiviteit.  
– Intelligente technologie zorgt niet dat er minder leraren en docenten nodig zijn. Ruimte is nodig voor onderwijsontwikkeling en professionele ontwikkeling. Leraren moeten worden geholpen met technische ondersteuning. Schoolleiders en bestuurders moeten voor dit alles zorgen; zij zijn de organisatorische spil.
– De overheid moet kaders scheppen die privacy en dataveiligheid waarborgen. Daarnaast dient zij de markt voor intelligente onderwijstechnologie te reguleren en dominantie door enkele aanbieders voorkomen.

“Zo wordt de inzet van technologie geen doel op zich, maar blijft het een middel om het leren van leerlingen en studenten te bevorderen.” 

* De hele publicatie vind je hier: Inzet van intelligente technologie | Advies | Onderwijsraad

De inzet van intelligente technologie in het onderwijs